Vocado Homepage logo with link company logo

Jak uzyskać odszkodowanie po wypadku samochodowym?

2024-12-17

202412171147677.jpg

Wypadek samochodowy to bardzo stresujące wydarzenie, które może negatywnie wpłynąć na zdrowie uczestników. Ponadto często wiąże się ze stratami materialnymi. W takiej sytuacji kluczowe są szybka reakcja i opanowanie emocji.

Uczestnicy wypadków powinni mieć świadomość, że przysługuje im odszkodowanie z OC sprawcy. Jak je uzyskać? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w dalszej części niniejszego artykułu.

Jakie przysługuje odszkodowanie po wypadku samochodowym?

Zgodnie z prawem osoba poszkodowana może żądać od towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy wypadku pokrycia:

kosztów rehabilitacji;

kosztów dojazdu do placówek medycznych czy apteki;

kosztów zakupu leków, przedmiotów ortopedycznych, opatrunków;

kosztów specjalistycznej diety medycznej;

kosztów opieki medycznej – wizyt lekarskich, zatrudnienia pielęgniarki;

strat w wynagrodzeniu - gdyby częścią wynagrodzenia poszkodowanego była premia, której nie otrzyma ze względu na nieobecność w pracy w wyniku wypadku;

kosztów szkoleń czy kursów umożliwiających przekwalifikowanie.

Maksymalna wysokość przyznanego odszkodowania powypadkowego jest ograniczona do poniesionych kosztów. Można przez to rozumieć, że poszkodowany nie powinien otrzymać kwoty przekraczającej wartość strat związanych z wypadkiem.

Warto mieć na uwadze, że poszkodowany nie ma obowiązku korzystać z NFZ. Jeśli istnieje konieczność podjęcia natychmiastowego leczenia, nie musi oczekiwać w kolejkach. Może zapłacić za zabieg lub skorzystać z usług zagranicznych placówek medycznych. Ubezpieczyciel ma obowiązek pokryć także takie koszty.

Dodatkowo poszkodowanemu przysługują koszty utraconych przedmiotów. Oznacza to, że jeśli jego samochód czy nawet telefon zostały zniszczone podczas wypadku, ubezpieczyciel ma obowiązek pokryć koszty naprawy.

Jak uzyskać odszkodowanie po wypadku samochodowym?

Aby ubiegać się o odszkodowanie po wypadku samochodowym, trzeba znać nr rejestracyjny sprawcy, co pozwoli znaleźć inne kluczowe informacje (np. o jego ubezpieczeniu). Jeżeli jednak nie ma on wykupionej polisy lub nie zamierza przyznawać się do winy, ale tę winę ustaliła policja, to można starać się o rekompensatę od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Jeśli posiadamy dane ubezpieczyciela, powinniśmy przekazać mu odpowiednie dokumenty i wypełnić wniosek, w którym wskazuje się:

numer polisy OC sprawcy;

dane pojazdu sprawcy;

opis okoliczności zdarzenia;

dane z dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu poszkodowanego;

opis szkód materialnych i osobowych;

numer konta do wpłaty lub dyspozycję wpłaty na inny podmiot.

Dodatkowo do wniosku warto dołączyć oświadczenie sprawcy wypadku, ewentualny protokół policyjny (nie jest konieczny) czy oświadczenia świadków. Ponadto w przypadku szkód osobowych konieczna jest dokumentacja medyczna.

Ubieganie się o odszkodowanie po wypadku samochodowym – jakich błędów unikać?

Jak dostać odszkodowanie po wypadku samochodowym? Przede wszystkim należy pamiętać, aby nie popełnić kilku kluczowych błędów, takich jak:

wskazanie niepełnych danych uczestników wypadku i ich pojazdów, natomiast poszkodowany ma prawo nie znać danych sprawcy, jeśli była policja na miejscu zdarzenia;

dostarczenie niedokładnego opisu szkody.

Odszkodowanie po wypadku samochodowym – jak długo się na nie czeka?

Czas na wypłatę odszkodowania z OC po wypadku samochodowym został określony w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Wynosi on 30 dni, a jeśli sprawca był zza granicy, to 90 dni.

Jednak trzeba pamiętać, że termin ten może ulec wydłużeniu, jeśli w ciągu 30 dni nie uda się określić okoliczności wpływających na decyzję o odpowiedzialności ubezpieczyciela lub na ustalenie wysokości odszkodowania. W takim przypadku odszkodowanie jest wypłacane w ciągu 14 dni od wyjaśnienia okoliczności, lecz nie później niż w ciągu 90 dni od daty zgłoszenia szkody, chyba że sprawa trafiła do sądu.

Za niskie odszkodowanie – co robić?

Osobom poszkodowanym w wypadkach przysługuje odszkodowanie. Zanim jednak zostanie ono wypłacone, ubezpieczyciel musi ocenić rozmiar szkody i dokonać jej wyceny. Jeśli zaniży on kwotę, można podjąć następujące działania:

odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – na jego zgłoszenie mamy aż 3 lata. Musi ono zawierać przede wszystkim uzasadnienie, dane poszkodowanego i firmy ubezpieczeniowej oraz numer polisy, decyzji czy szkody;

Wniosek do Rzecznika Finansowego o interwencję – jeśli odwołanie nie przyniosło żadnego skutku, najlepiej poprosić o wsparcie Rzecznika Finansowego. Jego eksperci mogą przygotować opinię, dzięki której łatwiej będzie przekonać firmę ubezpieczeniową do zmiany stanowiska;

Postępowanie polubowne – istnieje możliwość złożenia wniosku do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania polubownego. Jako osoba bezstronna próbuje on doprowadzić do ugody poszkodowanego i towarzystwo ubezpieczeniowe;

Postępowanie sądowe – jeśli żadne z powyższych działań nie przyniosły efektów, pozostaje skierowanie sprawy na drogę sądową.

Ponadto zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem Vocado. Oferujemy profesjonalną pomoc poszkodowanym, m.in. w przypadkach zbyt nisko wypłaconych odszkodowań za uszkodzony pojazd.